Onweer fotografie

Vragen omtrent fotografie, cameras enz.
Plaats reactie
Stefan
Site Admin
Berichten: 49
Lid geworden op: 18-08-2014 01:09

Onweer fotografie

Bericht door Stefan » 18-08-2014 23:25

Ik ben wel eens benieuwd wie van jullie actief bezig is met het maken van bliksemfoto's. Ik ben er sinds kort mee begonnen en moet het nog een beetje onder de knie krijgen. Ik heb onlangs de Canon 1100D aangeschaft en gelijk een stevig statief en draadontspanner meegenomen. Ik gebruik nu nog een 11-55 lens maar zou graag een groothoek willen. Welke instellingen gebruiken jullie en hebben jullie nog tips voor de beginners? :)

jan v donkersgoed
Berichten: 3
Lid geworden op: 19-08-2014 08:01

Bericht door jan v donkersgoed » 19-08-2014 08:58

Onweer foto's in de avond:

Sluitertijd op 30seconden en de diafragma op zo laag mogelijk, statief is noodzakelijk!!

overdag:

Kan je spelen met diafragma en de sluitertijd, hoe hoger het diafragma hoe langer je de sluitertijd kan zetten (anders krijg je overbelichting)
Uiteraard kan je ook handmatig de belichting een punt of 2 naar beneden zetten tegen overbelichting.

Er zijn natuurlijk veel meer hulpmiddelen om goede foto's te maken om te beginnen een uv filter.

En 1 heel belangrijk punt iedere goede foto is bewerkt!!!

Veel plezier.

Stefan
Site Admin
Berichten: 49
Lid geworden op: 18-08-2014 01:09

Bericht door Stefan » 19-08-2014 11:55

Bedankt jan!

Van welk programma maak jij gebruik om je foto's te bewerken?

Grts

bliksemdenhaag
Berichten: 17
Lid geworden op: 18-08-2014 17:01

Bericht door bliksemdenhaag » 19-08-2014 21:39

Ik heb pas een Samsung wb150f gekregen van mij vader en ga me ook proberen bezig te houden met onweerfotografie,meer tips zijn altijd welkom :)
Najaarsonweer 3 keer

jan v donkersgoed
Berichten: 3
Lid geworden op: 19-08-2014 08:01

Bericht door jan v donkersgoed » 20-08-2014 08:25

Stefan schreef:Bedankt jan!

Van welk programma maak jij gebruik om je foto's te bewerken?

Grts
Lightroom 3!!

BernadetBliksemfotograaf
Berichten: 12
Lid geworden op: 19-08-2014 20:01

Bericht door BernadetBliksemfotograaf » 20-08-2014 14:41

jan v donkersgoed schreef:Onweer foto's in de avond:

Sluitertijd op 30seconden en de diafragma op zo laag mogelijk, statief is noodzakelijk!!

overdag:

Kan je spelen met diafragma en de sluitertijd, hoe hoger het diafragma hoe langer je de sluitertijd kan zetten (anders krijg je overbelichting)
Uiteraard kan je ook handmatig de belichting een punt of 2 naar beneden zetten tegen overbelichting.

Er zijn natuurlijk veel meer hulpmiddelen om goede foto's te maken om te beginnen een uv filter.

En 1 heel belangrijk punt iedere goede foto is bewerkt!!!

Veel plezier.
Leuk om te lezen hoe anderen bliksem fotograferen ! Ook ik ben als het even kan buiten om de bliksem te fotograferen (of andere mooie weersverschijnselen) Ik vind 30 seconden belichten echter alleen mooi als de wolken geen hoge treksnelheid hebben, anders krijg je van die "vervaagde" wolken. Soms is het daarom mooier om een wat kortere belichtingstijd te nemen en de ISO wat hoger te zetten. Ook het diafragma is afhankelijk van hoe dichtbij de bliksemontlading is. Als de bui dichtbij is, zijn de ontladingen vaak erg fel en kun je beter het diafragma wat kleiner zetten (f8 , f11) en bij veraf f5.6 of zelfs f3.5. Een uv filter zou ik bij bliksemfotografie niet gebruiken, maar dat is misschien ook persoonlijk :-)
Voor overdag maak ik gebruik van een lightning trigger. Deze registreert de voorontlading en zo kun je de hoofdontlading vastleggen. Dit omdat het overdag meestal te licht is om de camera op een langere sluitertijd te zetten.
Ik gebruik Photoshop Elements voor fotobewerkingen op dit moment. De grote broer Photoshop is natuurlijk beter, maar tot nu toe voldoet Elements voor de meeste bewerkingen prima !

Plaats reactie